fredag den 8. februar 2013

Det første sekund





I dag den 08/02 åbner foto-udstillingen Det første sekund af Suste Bonnén på Ordrupgaard i Charlottenlund. Jeg var med til premieren i går, hvor Arnoldi bød velkommen bl.a. med ordene: ”Kunst er generøsitet”. Det er for mig utroligt sigende for Suste Bonnén´s værker. I denne udstilling deler hun kærligt ud af det særlige øjeblik, som vi alle selv har været igennem for at blive til levende mennesker og som vi forældre spændt venter på; mødet hvor vores barn kommer til verden og trækker vejret for første gang. Suste Bonnén har deltaget i 33 fødsler på Rigshospitalet i januar måned og det er der så kommet denne helt særlige udstilling ud af.

Jeg stod ved siden af en mormor, som var rørt over at se billedet af sit nye barnebarn. Det gjorde så stort indtryk på mig, at jeg faktisk også selv blev rørt, for der er noget særligt bevægende over at se et helt nyfødt barn. Det er bemærkelsesværdigt tydeligt, hvordan forskellige ansigtsudtryk og karaktertræk gør sig gældende på de udvalgte fotos, endda selvom nogle af babyerne endnu ikke har åbnet øjnene eller har trukket vejret. Det er stærke billeder, som minder mig om, at vi alle er ligeværdige i relation til liv og død. Det er magisk, at vi overhovedet er i live og har skullet kæmpe os vej hertil indsmurt i blod og fosterfedt uanset race og køn. Der er noget filterløst over fotoudstillingen med blod, navlestrenge og opskårne maver gjort klar til kejsersnit, som også fik mig til at tænke tilbage på min egen fødsel og den voldsomhed naturen nogle gange manifesterer sig på. Såvel liv som død er koblet til noget kropsligt og det kan være en stærk og hjerteåbnende oplevelse at være tæt på begge dele. Tiden står på en måde stille.

Jeg tænker at alle skilsmisse forældre kunne have godt af at blive mindet om dette lille mirakel som fødslen jo egentlig er. Babyens sårbarhed og afhængighed af at blive taget kærligt vare på af begge forældre og at det netop er sådan en lille vidunderlig skabning, som er bindeleddet mellem dig og din eks.

Med ønsket om det bedste for dig og dine nærmeste

Kærlig hilsen

Anna Prip

Ingen kommentarer:

Send en kommentar