mandag den 18. februar 2013

Dråben er ikke problemet - det er det fulde glas


I dag læste jeg en inspirerende artikel på DR´s hjemmeside med et interview af Peter Nielsen fra Center for Familie Udvikling. Jeg kender Peter fra faglige sammenhænge og oplever ham som både kærlig og dygtig. Det blev jeg igen mindet om, da jeg læste artiklen.

Som overskriften indikerer, så kan det i konflikt situationer være en god idé at holde op med at kigge på dråben og i stedet fokusere på, hvad glasset er alt for fyldt med. Det handler grundlæggende om at opdage de underliggende temaer, som jo netop er årsagen til at en konkret og måske endda en relativ ubetydelig situation kan udløse en konflikt.

Jeg ved fra mit eget arbejde som familieterapeut, at det netop kan være enormt svært for børn og unge at overhøre eller kende til skænderier mellem de skilte forældre, som for dem ikke rigtigt giver nogen mening.

Hvorfor bliver mor egentlig så rasende over, at far´s nye kæreste er med til min gymnastik opvisning i skolen? Eller hvordan kan det være at far bliver gal over, at mor ringer for at sige godnat til mig, når jeg sover hos ham? Det er blot nogle få eksempler på dilemmaer, som nogle delebørn fortæller om, når de kommer hos mig. Og hvis ikke forældrene finder ud af at løse de bagved liggende årsager, så vil de blot dukke op igen evt. som nye temaer. Det kan desværre resultere i, at nogle delebørn kommer til at tage alt for meget hensyn til de voksne i håbet om, at mor og far ikke skændes. Det er en umulig opgave og samtidig en uhensigtsmæssig tilgang til som delebarn at finde ro i livet med en mor og far, som lever hver for sig.



Bag ethvert problem, ligger en frustreret drøm - og det var drømmen, der kom først, siger Peter. Det er jeg enig med ham i og det vigtige må netop være, at finde ind til det bagvedliggende ønske, man har for sit barn, uanset om man er skilt eller ej.



Hvilke ønsker og drømme har du for jeres delebarn, som indirekte kan være årsag til frustration? Og hvordan kan det i talesættes overfor din eks på en konstruktive måde, så det kommer jer alle til gavn?


Du har læse hele artiklen her: http://www.dr.dk/Nyheder/Levnu/Sexogparforhold/Artikler/2013/0213090412.htm


Med ønsket om det bedste for dig og dine nærmeste

Kærlig hilsen

Anna Prip

Ingen kommentarer:

Send en kommentar